søndag 16. september 2012

Den grønne bobla


Endelig kommer det. Det etterlengtete innlegget om «Vegetable Village» som også blir mitt første innlegg helt på egenhånd!

Helt fra første gang Vinh (koordinator for kulturstuder) nevnte turen til Vegetable Village var jeg solgt. Jeg gledet meg som bare det til å oppleve åker på åker med grønnsaker og urter. Selve turen ut var på i underkant av 3 kilometer på en sliten, men veldig brukende sykkel som jeg kjøpte for 1 million av nabodama. Den fungerer for øvrig som transportmiddel til og fra studisenteret 1 mil hver dag så den gjør da jobben sin. Da 7 av totalt 40 studenter (sløvt eller hva?) ankom Vegetable Village fikk vi grønn te kokt på morning glory (vannspinat) og en liten gjennomgang av hvilke vekster grønnsaksbyen grodde. Mannen som underviste oss om byen var tydelig stolt da han fortalte at det hele var hans.

Etter noen få minutter med litt forklaring av de ulike vekstene som ble grodd, på litt rustent engelsk, ble vi med mannen ut på åkeren hans. Åker på åker med grønne vekster lå der og badet i sol. Hele opplevelsen er noe av det vakreste og mest fredfulle jeg har opplevd i hele mitt liv. Det var litt som å være inni en liten boble i forhold til den travle byen og gatene ellers  i Hoi An. Koriander vokste side om side med basilikum og mynte. Lukten da frisk mynte og koriander ble håndplukket og blandet seg med den varme solen gav en himmelsk god duft. Raske og effektive kvinnehender arbeidet i synkront mønster med å plante frø og dekke dem med jord.

Noen ensomme papayatrær stod litt malplassert, men fint utover alle jordene. Bøttehatter skjulte de varme kvinnefjesene. Mannen med makten kunne fortelle oss at de fleste på jobb hadde startet klokken 05 for så å jobbe til solnedgang som i Vietnam vil si ca halv syv.

Alt arbeidet som forgikk ute på åkeren foregikk selvfølgelig manuelt. Vanning, planting og pløying ble alt gjort for hånd. Det er blitt gjort på samme måte i flere hundre år og vil trolig ikke endres på en stund.

Vi fikk være med på å plante noen små kålplanter som vi skal være med på å høste inn i slutten av september, det blir bra det! Etter en fredelig tur rundt ute på markene var det på tide å sykle hjem og vende nesene våre mot de travle gatene og livet vårt i Hoi An.
Den lille bobla var veldig vakker og selv om bildene er vakre så får dere liksom ikke den fulle og hele følelsen av stillheten, varmen og de gode luktene. Skulle ønske jeg kunne ta dere med alle sammen. 
- Mathilde (med samtykke fra Ingvild?)

2 kommentarer:

  1. Kjempesamtykke fra Ingvild! Selvfølgelig! Jeg vil være med i slutten av september! :)

    SvarSlett